КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА БОЛЕСТТА РЪКА-КРАК-УСТА?

РЪКА-КРАК-УСТАБолестта ръка, кар, уста, Hand, foot, and mouth disease е често срещано инфекциозно заболяване, причинено от вируси, засягащо деца до 10 години, по-рядко възрастни, протичащо често под формата на малки епидемии.

КАКВА Е ЕТИОЛОГИЯТА НА БОЛЕСТТА?

Заболяването се причинява от вируси от групата на ентеровирусите. Инкубационният период е от 3 до 10 дни. Инфекцията се предава от болно дете на здраво при кашлица, кихане, дишане, чрез изпражненията, както и при директен контакт със секрета от мехурчетата на обрива.

КАКВА Е КЛИНИЧНАТА КАРТИНА  НА БОЛЕСТТА?

РЪКА-КРАК-УСТАЗаболяването започва с температура, главоболие, повръщане, отпадналост, неразположение, зачервено гърло, понякога и диария. 1-2 дни след това се появяват болезнени мехурчета, които бързо улцерират, по лигавиците на устната и носна кухина, устните и езика. Прглъщането на храна е затруднено и болезнено. Понякога обривите обхващат  и периоралната област.

Едновременно или непросредствено след това се появява обривът по дланите и стъпалата,  представен  от зачервени петна и малки възелчета с големина на лещено зърно, които понякога еволюират в сивкави мехурчета. Лезиите обхващат и гърба на китките и ходилата, както и дисталните части на подбедриците и предмишниците. Понякога обривите са болезнени, рядко сърбящи.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОЖЕ ДА НАСТЪПЯТ?

РЪКА-КРАК-УСТАУсложненията на болестта са редки. Наблюдават се предимно при инфекция с ЕV 71 вируса, който е невротропен.

Вирусен или асептичен менингит е едно от редките усложнения на синдрома. Той се изявява с висока температура, главоболие, вратна ригидност  и болки в гърба.

Състоянието е относително леко и се подобрява дори без лечение. Въпреки това пациентите трябва да бъдат наблюдавани от специалист невролог и при нужда да бъдат хоспитализирани за кратко време.

Други по-сериозни усложнения са енцефалита и полиомиелит–подобната парализа, които се получават значително по-рядко. Енцефалитът може да бъде фатален. Вирусът причинява също хеморагии в белите дробове, които клинично се изразяват в белодробен оток и кардио-пулмонални усложнения.

Често, особено при по-тежко протичане се засягат ноктите на ръцете и краката. Те спират да растат за известно време, стават дистрофични в проксималната си част. след време започва да прораства здрав нокът, който избутва в дистална посока увреденият нокът. Обикновено се засягат едновременно всички нокти.

Ръка Крак УстаСъобщават се и случаи на загуба на ноктите на пръстите на ръцете и краката обикновено при деца, в рамките на 4 седмично боледуване от синдрома. При последващо наблюдение на тези деца се установява че ноктите израстват дори и без нужда от медицинско лечение.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА БОЛЕСТТА РЪКА, КРАК, УСТА?

Диагнозата се поставя по характерната клинична картина. Потвърждава се чрез изолиране на вируса от гърлен смив, чревно съсържимо и везикулна течност чрез вирус неутрализираща реакция.

КАК СЕ ЛЕКУВА БОЛЕСТТА РЪКА, КРАК, УСТА?

РЪКА-КРАК-УСТАБолестта няма специфично лечение. Използват се аналгетици, антипиретици и локални средства. Много малка част от заболелите подлежат на хоспитализация, главно в резултат на неврологични усложнения (енцефалит, менингит или остра парализа) или вследствие на белодробен едем и белодробни хеморагии.

РЪКА-КРАК-УСТА