КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ГЕНИТАЛНАТА КАНДИДОЗА?

Кандидоза

Гениталната кандидоза е заболяване на женските гениталии и на пениса при мъжа, причинено от дрождеподобни гъби от род кандида, най – често Candida albicans.

Счита се, че почти всеки човек в живота си е имал поне един епизод на инфекция с Кандида.

КОЛКО ЧЕСТА Е КАНДИДОЗНАТА ИНФЕКЦИЯ?

Това е най – често срещаното заболяване на женската полова система. При мъже се среща по – рядко. По време на бременността около 80% от жените са имали поне един епизод на кандидозна инфекция.

КАК СТАВА РАЗВИТИЕТО НА КАНДИДОЗНАТА ИНФЕКЦИЯ?

Най – честия начин на на инфектиране у човека е ендогенният. Кандидозата се развива у предразположени лица, поради активиране на тяхната собтвена флора.

Дрождоподобноте гъби винаги присъстват в малки количества във влагалището, устната кухина и аноректалния тракт, но симптоми се появяват само при бърз растеж.  75% от жените имат бяло течение, причинено от кандидоза,  поне веднъж през живота си, а 45% - два или повече пъти.

Най-често тези гъбички са Candida albicans, но е възможно да са някои от другите представители на рода Candida, например C. glabrata, C.troipicalis и др
Предразполагащи фактори за свръхразмножаването на дрожди от рода кандида са прием на антибиотици, хормони, бременност, диабет и др.

Характерно за влагалищната кандидоза е, че никога не се развива при липса на естрогени в тъканите. Ето защо инфекцията почти никога не се наблюдава при момичета преди настъпване на пубертета, както и при жени във възрастта след настъпване на менопаузата.

Вторият начин на инфектиране с кандида е половият. Това става при вагинален, орален или анален секс.

КОИ СА ПРЕДРАЗПОЛАГАЩИТЕ ФАКТОРИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ГЕНИТАЛНА КАНДИДОЗА?

Под влияние на т.нар. предразполагащи фактори е възможно нормално съществуващите във влагалището гъбички да се размножат в по-големи количества и да предизвикат оплаквания.
Такива фактори са:

Бременност
Неконтролиран диабет
Прием на орални контрацептиви, кортикостероиди или антибиотици
Интимни душове
Отслабена или компрометирана имунна система

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ГЕНИТАЛНА КАНДИДОЗА?

Гениталната кандидоза бива кандидозен вулвовагинит, кандидозен баланопостит и кандидозен уретрит.

Кандидозен вулвовагинит (vulvovagenitis candidotica)

Основни симптоми са силен сърбеж, парене и бяло течение. Дискомфортът се усилва по време на менструация и при полов акт. Течението е оскъдно, белезникаво, с гъста консистенция, като пресечено мляко, но може да е течно или да липсва.

Друг симптом е дизурията, която най – често се дължи на дразнене от урината на възпалената лигавица и по - рядко от наличието на уретрит или цистит.
По външните полови органи е налице зачервяванеи и едем.

Партньорите на жени с вагинална кандидоза обикновено нямат симптоми на инфекция. Въпреки това, някои мъже съобщават за временни обриви и парене и сърбеж на пениса след сношение.

Кандидозен баланопостит (balanopostitis candidotica)

Протича със силен сърбеж и зачервяване, отичане и образуване на белезникав налеп по гланс пенис и препуциум. Зачервяването може да е дифузно по гланса и препуциума или на отделни еритемни петна. В последствие полулигавицата става суха, лъскава, залющена и с радиерни фисури.

При по - тежките случаи се развива фимоза. Причината за развитието на кандидозният баланопостит не есамо инвазия от дрожди кандида, а и вследствие химическото дразнене от промененото pH на влагалището, което става кисело. Предразполагащ фактор е наличието на диабет.

Кандидозен уретрит (urethritis candidotica)

Заболяването се отнася към така наречените опортюнистични инфекции, при които основно значение има балансът между защитните механизми на човека и патогенността на микроорганизма.

Предразполагащи фактори за развитие на кандидозен уретрит са: захарен диабет, възраст, вроден или придобит имунен дефицит, прием на антибиотици, имуносупресивни медикаменти, кортикостероиди.

При мъжете кандидозният уретрит протича субакутно, с оскъден жълтобелезникав до кремав ексудат, който постепенно хронифицира.
Възможно е зачервяване на гланса и препуциума, понякога с образуване на ерозии, покрити с белезникав налеп, придружено от парене и сърбеж.

Кандидозният цистит

Протича клинично като подостър цистит. В клиничната картина доминират често и болезнено уриниране, болка ниско в корема, дизурия, фебрилитет и отпадналост. При изследване на урината се усановява повишено количество на Candida

Бременност и кандидоза

Бременността е едно от състоянията, които често водят до развитие на влагалищна гъбична инфекция. 70% от бременните жени развиват гъбична инфекция поне еднократно в този период.

От особено значение за бременната жена и бъдещото новородено е установяването на гъбична инфекция в последния месец на бременността. Поради факта, че тя обхваща влагалището, през което ще се роди бебето, е важно инфекцията да бъде търсена и лекувана непосредствено преди раждането.

КАК СЕ  ДИАГНОСТИЦИРА  ГЕНИТАЛНАТА КАНДИДОЗА?

При съмнение за гъбична инфекция е добре да се консултирате с лекар, тъй като други заболявания също могат да протекат с подобни оплаквания, а изискват различно лечение. Диагнозата се поставя въз основа на преглед и изследване на гениталния секрет.

Взима се материал от гениталиите и се извършва директно микроскопско изследване на нативен и оцветен с метиленово синьо препарат. Виждат се нишки и спори на кандида. Извършва се и посявка на специална хранителна среда.

КАК СЕ ЛЕКУВА КАНДИДОЗАТА?

Clotrimazol или Miconazol   вагинално – 6 дни. Econazol 50мг. вагинално - 14 дни или 150 мг - 3 дни.

При по-тежки инфекции и Fluconazol 150мг. п.ос. или 50мг - 7-14 дни.

При мъже – Clotrimazole крем.

При жени с хронична или рецидивираща гъбична инфекция терапията продължава с 150мг Flukonazol 6 do 12 месеца при всяка следваща менструация.

Свържете се с дерматолог Пловдив - д-р Гаров